www.pasza.blox.pl: książki, dietetyka, bieganie.. i nie tylko!
Blog > Komentarze do wpisu
Bieganie z niedoczynnością tarczycy i chorobą Hashimoto.

Chyba najpowszechniejsze obecnie z chorób tarczycy to niedoczynność oraz Hashimoto. Obydwie związane są z nieprawidłową pracą tarczycy i poziomem hormonów. Hashimoto dodatkowo jest chorobą autoimmunologiczną i jest przewlekłym stanem zapalnym tego narządu. W celu zdiagnozowania warto przeprowadzić bardziej szczegółowe badania ponieważ nieraz oba schorzenia występują jednocześnie ale mogą istnieć też oddzielnie. Często zdarza się, że ignoruje się dalsze badania gdy wynik TSH jest prawidłowy. Tymczasem należy wykonać także badania pozostałych hormonów FT3, FT4 oraz przeciwciał antyTPO i antyTG oraz usg tarczycy. Zdarza się, że przy dobrym TSH pozostałe wyniki przekraczają normy i to dopiero może świadczyć o Hashimoto lub niedoczynności. Objawy też nie zawsze są łatwe do rozpoznania: zmęczenie, senność, łamliwość paznokci, suchość włosów. Nieraz także problemy z przybieraniem na wadze jak i schudnięciem mimo diety i wysiłku fizycznego.

Jeżeli chodzi o dietę w przypadku obydwu chorób zaleca się najczęściej zrównoważoną dietę, z możliwie prostymi składnikami. Czyli mówiąc obrazowo: mało chemii, więcej natury. Wydaje się, że spokojnie można zalecić jedzenie chudego drobiu, tłustych ryb (omega 3 mają działanie przeciwzapalne), warzyw (poza ograniczeniem w wolotwórczych czyli głównie kapustne i brokuły oraz unikanie soi), owoców itd. Unikanie białego cukru i słodyczy oraz alkoholu. W przypadku Hashimoto ponieważ jest to choroba autoimmunologiczna często sugeruje się przejście na dietę bezglutenową oraz pozbawioną nabiału i cukrów. Są to trzy składniki najczęściej przyczyniające się do powstawania stanów zapalnych czyli osłabiające też układ odporności organizmu i tak już walczący z ciągłym zapaleniem tarczycy.

Nie oznacza to jednak, że osoby uprawiające sport, a dokładniej mówiąc biegi, mają z niego zrezygnować lub np. w sposób drastyczny obciąć ilość kalorii pochodzących z węglowodanów by schudnąć. Pozostając na ścisłej diecie i ciężko trenując można mówiąc obrazowo doprowadzić organizm do jeszcze większego stresu co w żaden sposób nie przełoży się ani na zbicie wagi ani na lepsze samopoczucie. Dlatego też po ustabilizowaniu poziomu hormonów lekami warto powrócić do biegania i zacząć od krótszych dystansów i mniejszej ilości treningów by stopniowo je zwiększać. Jeśli naszym problemem jest nadwaga, trzeba dać sobie czas na schudnięcie. Można odrobinę zwiększyć podaż protein w diecie oraz stawiać na produkty o niskim IG. Warto też jest obserwować swój organizm i rejestrować odczucia: jak się dziś czujemy,  jak się mamy po konkretnym treningu. Przydatne może być nawet prowadzenie dzienniczka w którym będziemy notować nie tylko przebiegnięte dystanse ale także własne uwagi, właśnie a propos dawek leków, tego co jemy jak i tego jak się czujemy. Zdarza się bowiem, że np. osobom z niedoczynnością tarczycy gorzej adaptuje się do skrajnie wysokich i niskich temperatur. Dlatego też może najlepiej biegać w temperaturach od 5 do 25 stopni C . Regeneracja jest tutaj nie mniej ważnym elementem dobrej kondycji. Jeżeli chodzi o suplementy witaminowe warto tą sprawę przedyskutować z endokrynologiem. Są osoby, które mogą spożywać produkty bogate w jod; inne nie. Ze względu na zwiększone ryzyko niedoboru żelaza warto też co jakiś czas sprawdzać jego poziom. Tym bardziej, że dotyczy to nie tylko chorych na tarczycę ale także biegaczy, szczególnie tych długodystansowych. Często zaleca się także suplementację selenu i cynku jako antyoksydantów oraz ze względu na działanie przeciwzapalne. Podsumowując można powiedzieć, że choroba tarczycy zmusza człowieka do większej uważności na siebie. Każdy z nas jest inny i dlatego warto reagować na własne odczucia, nawet względem suplementów i nie kierować się tylko tym, że komuś one odpowiadają, a nam nie. Z całą pewnością warto dać sobie czas. Zarówno na oswojenie się z chorobą jak i po diagnozie z dojściem do własnej, indywidualnej równowagi. Biegając także badajmy się regularnie i sprawdzajmy poziom hormonów. Ponieważ wysiłek fizyczny może zmieniać ich obraz więc przed wykonaniem badań powinno się przez dobę nie ćwiczyć.  

Agnieszka Pater

czwartek, 06 września 2018, aga.the.script

Polecane wpisy

  • Brooks Cascadia 13

    A tak mi się dziś przypomniało przeglądając Instagram, że miałam przecież napisać co JA :-) myślę o Brooks Cascadia 13.   Przez poprzedni rok używałam

  • ciuchy biegowe z H&M

    Odzież biegowa to długi temat, szczególnie dla fanów i fanek różnych gadżetów oraz oczywiście mody ;-). Osobiście należę do osób, które raczej stawiają na funkc

  • kolanówki kompresyjne Karrimor

    Bieganie w kolanówka kompresyjnych jest dla wielu bez sensu, dla niektórych tylko kolejnym gadżetem odzieżowym, który usiłują wcisnąć nam producenci. Dla innych

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Komentarze
2018/09/06 12:10:14
nie widzę przeciwwskazań, bieganie to zdrowie :0
-
2019/01/09 13:05:46
Tak. Jeśli dobrze się z tym czujemy, to koniecznie !