HAPPEN! what I love..and bake.
niedziela, 21 maja 2017
gryczano-jaglany chleb z serem wędzonym

bezglutenowy. Ciasto dosyć ciężkie choć pulchne. Przepis z książki "Święta bez pszenicy". 

250g mąki gryczanej

100g mąki jaglanej

20g popingu z kaszy jaglanej (nie dałam)

20g zmielonego siemienia (lub chia - dałam siemię)

200g fety lub tofu (dałam 185g wędzonego białego sera polskiego - startego na grubych oczkach)

2 jajka

30ml oleju 

20ml octu balsamicznego (lub po 1 łyźce octu winnego i bezgl sosu sojowego - to dodałam i ja)

2 łyżeczki bezgl proszku do pieczenia

1/2 łyżeczki sody

przyprawy: oryginalnie 2 łyżeczki majeranku, po 1 tymianku i curry (ja dalam 2 łyżki ziół prowansalskich+szczypta chili+odrobina słodkiej papryki+szczypta pieprzu+szczypta soli himalajskiej)

W misce połączyć suche składniki:mąki, popping, siemię, spulchniacze. Sól dać opcjonalnie bo przy fecie i sosie sojowym będzie dość słone.

W drugiej misce ubij jajka z olejem i octem (trzepaczką). Wlej 450ml wody, wymieszaj. Ja dodałam to do suchego i wymieszałam, a na końcu wmieszałam starty ser.

Piec ok.50 minut w 200stopniach. Ja piekłam ok. 70 minut w 180. Wyjąć, ostudzić. W smaku serowo-pikantne, bardzo aromatyczne. Ser wędzony dał fajnego aromatu. Daje się łatwo kroić. Z całą pewnością upiekę to na następną imprezę u mnie :-). 

niedziela, 07 maja 2017
.. "czerwone smoothie" Hortex - recenzja ..

..ba. nawet po prostu opis doswiadczenia :-). To nowy produkt. Niedawano zobaczylam go w zamrazarce w lokalnym dyskoncie. Cena ok. 4,50.

Sklad:

owoce 50% (czarna porzeczka, malina - chyba to wszystko)

warzywa 50% (papryka, pomidor, cebula, pietruszka)

Mieszanke nalezy odstawic do rozmrozenia, zblendowac dodajac wg przepisu na opakowaniu: dwa banany, 200ml soku z jablek, lyzke-dwie miodu i odrobine soku z cytryny.

Moja wersje przygotowalam z woda 200ml i 1 duzym bananem. W zwiazku z tym miks wyszedl w sumie wytrawny - nie kwasny ale i nie slodki. Najpierw pomyslalam, ze najbardziej czuc cebule ale jednak nie - dominujacym smakiem jest papryka. Mysle, ze wieksza ilosc bananow i soku jablkowego sprawi, ze napoj bedzie slodszy ale czy przebije smak papryki - chyba troche watpie.

Mimo wszystko zestaw mi smakowal. Jestem nawykla do smakow warzywnych i uwazam ten zestaw za akceptowalny. Powroce do niego z cala pewnoscia. Moze dodam mleko migdalowe i odrobine stewii lub syropu z daktyli. Warto by tez wyprobowac ten miks do dania z serem bialym/wedzonym (wtedy moze bez banana). W sklepie widzialam jeszcze zielony zestaw. Na pewno znajduje sie w nim szpinak i truskawki.

20170507_0909273

09:04, aga.the.script , napoje/drinks
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 30 kwietnia 2017
keks - bez cukru i tłuszczu :-) !

Zmodyfikowany przepis z książki "Pieczone specjały". Ciasto w wersji pszennej ale myślę, że warto wypróbować z mąką ryżową. I może to niedługo uczynię :-). 

Keks: 

225g mąki pszennej

2 łyżeczki proszku do pieczenia

1- 1/2  łyżeczki przypraw korzennych

125g pokrojnych suszonych śliwek

175g daktyli bez pestek

po 100g kandyzowanej skórki cytrynowej i pomarańczowej

50g drobnego kandyzowanego imbiru

150g fig suszonych pokrojonych

200ml wody (oryginalnie soku pomarańczowego)

3 jajka - osobno żółtka i ubite białka

Daktyle i śliwki zalać wodą. Gotować 5-7 minut aż odparuje woda. Rozgnieść i ostudzić. Mąkę wymieszać z proszkiem, przyprawami,  skórkami, figami i imbirem. Żółtka dodać do masy daktylowej i wymieszać. Dodać do reszty składników. Na końcu dodać ubite białka i delikatnie acz dokładnie wymieszać. Piec w temp. 160 stopni ok. godziny aż do suchego patyczka. Ciasto jest słodkie i aromatyczne. Myślę, że da się przechowywać kilka dni. 

20170501_095058

pszenny chleb z mąką konopną

400g mąki pszennej

100g mąki konopnej 

1 łyżeczka miodu

1 łyżka oleju

300ml ciepłej wody

40g świeżych drożdży - ja dałam ok. 10g suchych

ew. szczypta soli

Mąki wymieszać. Drożdże wymieszać z częścią wody, miodem i olejem. Dodać do mąki. Dolewać resztę wody i wyrobić ciasto. Uformować kulę. Odstawić do wyrośnięcia - miskę włożyłam do siatki foliowej i zamknęłam. Wyrastało w sumie około półtorej godziny (godzina powinna być ok). Foremkę wyłożyć papierem, włożyć ciasto. Wyrównać wierzch mokrą ręką - ciasto jest dosyć lepkie. Piekłam w 180 stopniach ok. godziny. Wg przepisu w 200 - mnw. 30-35 minut.

Chleb ma zwarty miąższ, trochę grubszą fakturę niż zwykły. Lekko zielony kolor oraz lekko maślany posmak. Kroi się bez problemu. Z tego przepisu wyszło mi średniej wielkości korytko. 

20170501_190639

bezglutenowe babeczki z mąką konopną

Mąka konopna ma zielony kolor. Jest robiona z ziaren i nie zawiera żadnych substancji psychoaktywnych ;-). Zachwalana za różne odżywcze składniki. Zaleca się ją używać jako dodatek do innych mąk. Zbyt duża zawartość może powodować nadmierną kruchość lub odrobinę goryczy. Mąka ma delikatny orzechowy posmak. Bardzo drobno mielona, jak siemię lniane. Zalecam umiarkowaną ostrożność przy silnym ZJD :-). 

Moje babeczki z dodatkiem mąki konopnej: 

1 kubek mąki ryżowej białej Melvitu 

4 łyżki mąki konopnej 

1 łyżka proszku do pieczenia bezgl 

1 jajko 

1/4 kubka oleju roślinnego + pół kubka wody (mniej więcej) 

kilka daktyli pokrojonych + 2 łyżki kandyzowanej skórki cytrynowej + 1 łyżka miodu 

Mąki i proszek wymieszać widelcem. Jajko rozbić w kubku, dodać olej. Wlać do miski, dodać miód i wymieszać. Wodę dolewać stopniowo - ciasto ma być gęste ale nie płynne. Na końcu dodać kandyzowane owoce. Piec ok. 40 minut  w 170 stopniach. Z tej porcji wychodzi 6 średniej wielkości babeczek. 

20170430_062824

niedziela, 09 kwietnia 2017
"Food Pharmacy" - recenzja

"Food pharmacy" Liny Nertby Aurell i Mii Clase to bardzo ciekawa książka. Co więcej od razu na wstępie zaznaczę, że uważam, że powinno być lekturą obowiązkową dla każdego kto się interesuje tzw. zdrowym żywieniem lub po prostu chce się lepiej czuć. I co za tym idzie szuka inspiracji do swojej diety. Ciekawe jest to, że wnioski autorek dotyczące ważności roli jelit w całym organizmie pokrywają się z teoriami innych osób, czasem proponujących nieco inny rodzaj diety. Najważniejsze to: dobra flora jelitowa.Odpowiada ona za prawidłowy stan funkcjonowania sporej części organizmu. Jeśli spożywamy za dużo cukrów oraz produktów, które nie są dla nas odpowiednie mogą przyczyniać się one do powstawania stanów zapalnych co przekłada się na różne choroby. Według autorek przy doborze pożywienia warto jest się kierować indeksem glikemicznym czyli poziomem cukru, który powstaje w naszej krwi po skonsumowaniu określonych pokarmów. Dużą wagę przywiązują także do roślinnego błonnika. Tak, jest nawet prawie kilka stron poświęconych temu jak powinna wyglądać nasza kupa i jak często powinniśmy ją robić. Jelita nazywane są drugim mózgiem i naprawdę jest bardzo istotne to co tam się dzieje. W pewnym sensie są to o czym piszą autorki to pewne oczywistości ale książka zawiera naprawdę wiele cennych treści. Żadna z autorek nie jest dietetyczką czy lekarką medycyny klasycznej ale obie są mami. I wspominają zarówno to jak w młodości jadły tony cukru oraz to jak po urodzeniu dzieci prawie oszalały szukając dobrych porad. z tego punktu widzenia jest to dla mnie szczególnie cenne ponieważ obie piszą o tym co praktykują. Dieta którą proponują nie jest może idealna dla każdego ale warto zapoznać się z tym co proponują. 

Dziękuję serdecznie wydawnictwu Otwarte za otrzymanie książki do recenzji. 

"Food Pharmacy"  Lina Nertby Aurell i Mia Clase, Wydawnictwo Otwarte 2017

20170325_140656

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 75