run.., love, read ..and bake!
niedziela, 15 października 2017
"Biegacze" - recenzja

Wybrałam się dziś na pokaz przedpremierowy filmu Łukasza Borowskiego "Biegacze". Reklamowany jako pierwszy polski długometrażowy dokument o biegaczach. Spełnia swoje zapowiedzi w stu procentach. 

Na początku poznajmy trzech bohaterów: dwóch mężczyzn i kobietę. Wszyscy planują i później są uczestnikami ultramaratonu Bieg Siedmiu Szczytów o długości 240 kilometrów. Bieg oczywiście odbywa się w górach, a zawodnicy w trakcie trasy pokonują kolejne szczyty zaliczane do Korony Gór Polskich. W zasadzie na tym można by skończyć streszczanie filmu :-) ponieważ jest to dokument. Kamera towarzyszy bohaterom w czasie przygotowań, w sytuacjach zawodowych, a także oczywiście podczas morderczego wysiłku jakim jest bieg o limicie 52 godzin.

Pytanie jakie może cisnąć się na usta to czy warto? Moja odpowiedź brzmi (nie tylko po obejrzeniu tego filmu): tak. Każdy z bohaterów zajmuje się w życiu codziennym czymś kompletnie innym. Bieganie jak widać po bohaterach (nie będę zdradzać bo obserwacje są dla mnie bardzo ciekawe) jest absolutnie równouprawnione. Może być pasją dla osób o większym lub mniejszym zapleczu finansowym. Najważniejsze jednak jest wyzwanie jakie człowiek sam sobie stawia. Pokonanie fizycznych słabości, nastawienie psychiczne. Konieczność podjęcia decyzji o rezygnacji w połowie trasy albo zrealizowanie wyzwania tylko dla siebie. Tym są właśnie dla mnie ultramaratony. To próba przejścia na inny poziom. Mentalnie i fizycznie. 

Każdy z zawodników, których poznajemy nie jest osobą startującą bez przygotowania. Każdy tez ma inne wsparcie. Dla mnie cenne są również obserwacje z życia prywatnego. Dzięki nim poznajemy bohaterów trochę lepiej. Może nie nazbyt głęboko ale moim zdaniem wystarczająco żeby wiedzieć z czym zmaga się lub jakie cele stawia sobie w życiu. Podziwiam absolutnie wszystkich, a w szczególności Agatę, która brała udział w biegu 5 tygodni po porodzie. 

"Biegacze" to w pełni profesjonalny film. Jak na dokument przystało jest trochę zbliżeń, które pozwalają na obserwację emocji. Są też ujęcia z drona, które w fantastyczny sposób pokazują nie tylko piękno polskich gór ale także świetnie rysują drogę przez mękę :-) zawodników w pięknych okolicznościach przyrody. 

Trudno mi powiedzieć czy film zachęci osoby nie biegające do biegania. Dla mnie jako dla zwolenniczki tego sportu  jest to film świetnie ujmujący sedno biegania. Pokazujący motywację i wyzwania z którymi mierzą się ultrabiegacze (jak i ci na krótszych dystansach). Próby pogodzenia życia z pasją albo po prostu życia pełną piersią, tu i teraz. Polecam wszystkim fanom biegania, a także sportów wytrzymałościowych. 

"Biegacze" reżyseria  Łukasz Borowski, 2017. Premiera 20.10.2017 

link do tailera

 

19:54, aga.the.script , bieganie
Link Dodaj komentarz »
sobota, 14 października 2017
kolagen rybi

 Jakiś czas temu zainteresował‚ mnie kolagen rybi. Pomyślałam, że może to dobra alternatywa dla kolagenu pozyskiwanego ze zwierząt i lub żelatyny wieprzowej. Kupiłam zatem w sklepie preparat firmy NCN. Wybór był dosyć przypadkowy i spowodowany tym, że akurat ten produkt był‚ wówczas w promocji. Kolagen jest w postaci proszku; opakowanie foliowe zamykane od góry i z przeznaczeniem do wielokrotnego zamykania i otwierania. Wg producenta skład to 95% kolagenu rybiego i 5 % witaminy C. Preparat należy wymieszać z ciepłym płynem, sokiem lub wodą. W opakowaniu jest miarka. Przez kilka dni stosowania dodawałam go do soków warzywnych ale potem przekonałam się, że faktycznie lepiej rozpuszcza się w ciepłej wodzie. Generalnie jest bez smaku więc nawet wymieszany z letnią wodą jest tylko kwaskowy. Stosowałam wprawdzie tylko kilka dni bo jednak nie do końca nabrałam przekonanie, że to produkt dla mnie ale to jak zwykle sprawa subiektywna. 

Ostatnio zaczęłam szkolić sie w zakresie dietetyki sportowej i właśnie na webinarze z zeszłego tygodnia dowiedziałam się min. że według badań kolagen rybi owszem jest skuteczny ale na skórę (i problemy skórne), a nie działa regenerująco lub wspomagająco na stawy. 

Z perspektywy klienta lub klientki produktów kosmetycznych mogę podsumować, że coś w tym jest bo głównie o kolagenie rybim można przeczytać na stronach poświęconych kosmetyce, urodzie itd. oraz o jego pozytywnych efektach na zmniejszenie zmarszczek czy niedoskonałościach skórnych. 

A zatem  uprawiając sporty warto oczywiście wzbogacać dietę tłustymi rybami w celu pozyskania kwasów omega 3, a potrzeby wsparcia pracy swoich stawów i ścięgien i pozostawić jednak hydrolizatowi kolagenu typu II. 

Kolagen rybi natomiast stosować jeśli chcemy wyglądać jeszcze młodziej i piękniej. Na kilku forach i blogach poświęconych urodzie, czytałam wpisy bardzo zadowolonych użytkowniczek - szczególnie jeśli chodzi o widoczne wygładzenie skóry. 

 20171014_161334

16:08, aga.the.script , bieganie
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 10 października 2017
październikowy numer "Bieganie"

Kolejny numer o bardzo ciekawej zawartości  : 

- tematem przewodnim tego numeru jest "czy bieganie jest zdrowe". Jak przystało na porządny magazyn specjalistyczny ;-) temat został potraktowany poważnie. W tym numerze znajdziemy wywiady z fizjoterapeutą, chirurgiem naczyniowym i kardiologiem. Dla mnie bardzo ciekawe rozmowy min. ze względu na własne obciążenia zdrowotne. Podsumowując myślę, że jak w wielu przypadkach warto dopasować wyzwania lub treningi do własnych możliwości i odczuć wobec swojej kondycji. W kolejnym numerze będą dalsze rozmowy z innymi specjalistami.

- jest także min. analiza porównawcza urządzeń do mierzenia tętna (dwa typy zegarka Polar , opaska na rękę Garmin, słuchawki Jabra), do której testy były robione w specjalistycznych warunkach czyli w temperaturze -3 stopnie oraz +20 C. Bardzo szczegółowy test. Przydatny zwłaszcza dla osób myślących o kupnie pulsometru z zegarkiem czyli min. dla mnie bo zastanawiałam się nad tym niedawno. Teraz wiem np. z iloma diodami warto wybrać zegarek oraz jak poprawnie zapinać go na ręce. 

- kolejna porcja ćwiczeń. Tym razem na mocny core :-) czyli pośladki, brzuch, plecy. Tutaj też pochylam się nad słusznością ćwiczeń, nawet jeśli nie biegamy aktualnie. 

- jak zwykle interesujące wywiady. W październikowym numerze z Marcinem Rakoczym, który pojechał trenować do  Kenii oraz z naszą wspaniałą reprezentanką  Angeliką Cichocką. 

- klasyczna końcówka :-) poświęcona w tym numerze  triathlonom (min. testy spodni zewnętrznych - przydatne też zwykłym biegaczom jesienią i zimą oraz testy obuwia do triathlonu). 

- porady dietetyczne jak i czym się odżywiać przed i w trakcie zawodów lub intensywnych treningów. 

oraz więcej ciekawych informacji i felietonów.  

20171010_135234

13:30, aga.the.script , bieganie
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 01 października 2017
subiektywnie - baton wysokoproteinowy "Baton czekoladowy" Smart Food

20171001_214606

 Cena ok. 5 zł

Skład: 

1 szt. 203 kcal (50g)

Białko 36g, tłuszcz 13g, węglowodany 22g, błonnik 16,2, sól 1,12g

Skład: chrupki sojowe, mleczna czekolada, masa kakaowa, chrupki z białka serwatki, mąka ryżowa, hydrolizat że7latyny, białka mleka, odtłuszczone kakao, olej palmowy, aromaty, emulgator, substancja słodząca sukraloza. 

Ze wszystkich kupnych batonów tego typu, które probowałam ten jest najmniej słodki. Konsystencja zwykłego batonu z płatków ale o wiele mniej słodka. A zatem dobre dla fanów ww. batonów. W moje gusta chyba najbardziej trafił ten z płatków owsianych i orzechów ale ten przynajmniej jest o wiele mniej słodki niż te o konsystencji tradycyjnych batoników. No i na pewno ma najwięcej białka. W poprzednich, które próbowałam średnia zawartośc była na poziomie ok. 22g. 

Słodzikiem w batonie jest sukraloza czyli pochodna sacharozy. Jak donosi sama Wikipedia słodzik ten w sam w sobie nie jest szkodliwy, natomiast jego pochodne powstające w czasie rozkładu - tak. Organizm nie trawi sukralozy w całości. Dzięki odporności na wyższe zastosowania jest częściej stosowanym słodzikiem niż apsartam. Szkodliwość skuralozy jest nie ustalona do końca. Moim zdaniem jak w przypadku każdego sztucznego cukru należy zachować rozsądek i nie spożywać generalnie dużych ilości. 

A osobom z ZJD lub nadmierną fermentacją w jelitach zalecam też raczej ostrożne podejście do innych słodzików i ich pochodnych. Moja obserwacja wynika z autopsji i dlatego jestem generalnie raczej zwolenniczką słodzików raczej naturalnych czyli jak  w diecie SCD jest to miód (oczywiście również w umiarkowanych ilościach).  Niektóre słodziki jak np. malitol (pozyskiwany ze zbóż i wytwarzany z naturalnych składników) również może przyczyniać się do nadmiernej fermentacji, a przy dużym spożyciu powodować biegunki. Temat słodzików jeszcze powróci, a póki co jak zwykle polecam dokładne czytanie składu produktów. 

 

21:47, aga.the.script , bieganie
Link Dodaj komentarz »
Biegnij Warszawo 2017

Bardzo fajna impreza. Muzyka na starcie i przybicie piątek z biegaczami, którzy stali obok mnie. No i czas - 53 min. Wiadomo - nie mistrzowski ale i tak o ok. 7 minut lepszy niż w czerwcu na tym samym dystansie więc sukces :-). Polecam serdecznie!

 Biegnij Warszawo 2017

14:55, aga.the.script , bieganie
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 11 września 2017
wrześniowy Runner`s

Pismo dla biegaczy ale bardziej w klimacie  life stylowych magazynów. Oczywiście zawiera dużo wiedzy w temacie głównego zainteresowania czyli min. : 

- przegląd nowych trendów w obuwiu na podstawie wyznaczników: amortyzacja/waga/wysokość podeszwy/wsparcie 

- sporo na temat przygotowań do maratonu, treningów, motywacji, diety i regeneracji (wiadomo - ten warszawski już za chwilę czyli 24.09) 

- stałe felietony min. Jacka Fedorowicza (warto przeczytać chociażby ze względu na nieodmiennie zabawny ale i tematyczny biegowo tekst o skipach w wieku lat 80 :-) 

- jak zwykle tez duża ilość dokumentacji biegów czytelników oraz gości specjalnych; także o cennej pracy wolontariuszy przy ultramaratonie świętokrzyskim czyli "Załodze Górskiej"  

- tekst i relacja Deana Karaznesa ze  słynnego biegu między Spartą a Atenami (250km) 

- oraz oczywiście garść przepisów i więcej informacji na temat tego jak powinniśmy się odżywiać biegając

 20170915_064317

21:23, aga.the.script , bieganie
Link Dodaj komentarz »
 
1 , 2 , 3